05.06.2024

Vaše tělo to ví. Divadlo pod Palmovkou uvede českou divadelní premiéru hry Máma, kterou napsala jedna z nejvýraznějších ruských dramatiček mladé generace a oponentek Putinova režimu. Putinova režimu. V hlavní roli se představí dvojnásobná držitelka Ceny Thálie Tereza Dočkalová.

Oslava narozenin skončila předevčírem, kocovina trvá, ale Olju čeká ještě otevřít poslední dopis. Je jí osmadvacet. Přesně tolik bylo její mámě, když umřela. Před smrtí napsala čtyřiadvacet dopisů, ke každým Oljiným narozeninám jeden.Teď zbývá přečíst ten poslední…Co bude pak? Divadlo pod Palmovkou představí 6. a 7. června 2024 českou divadelní premiéru hry Esther Bol Máma s Terezou Dočkalovou v hlavní roli. Toto monodrama uvedl režisér Tomáš Soldán nejdříve jako rozhlasovou hru a nyní ho z iniciativy výrazné osobnosti Divadla pod Palmovkou Terezy Dočkalové inscenuje na libeňské studiové scéně. V otevřené a ironické zpovědi temných zážitků, násilí, trapnosti a beznaděje touží mladá žena uchopit co možná nejotevřeněji a nejautentičtěji vlastní žitou skutečnost a zároveň překonat svůj strach z příliš dlouhého života… Hluboce prožité vzpomínky, pocity a zkušenosti jedné mladé ženy se stávají zprávou o současném světě a neobyčejně plastickým obrazem zkušeností téměř každého mladého člověka. Hra Máma originálně zpracovává existenciální pocit člověka vrženého do nepřívětivého a nepřátelského světa, ve kterém zůstává téměř zcela osamocen.

V aktuálním dodatku, který autorka napsala přímo pro uvedení hry v Divadle pod Palmovkou, je zachycen drásavě rozporuplný vztah některých mladých Rusů k jejich vlasti, který není tak jednoznačně pro-putinovský, jak se jej snaží ruská propaganda představit. Máma přináší příběh o vyrovnávání se s minulostí, který je podle Tomáše Soldána současný i univerzální: „Je to příběh snahy udělat krok na podlaze pokryté troudem a sazemi. To vše, v uvozovkách, s jedním z lepších ruských měst za zdí, tedy s toxickým prostředím, ve kterém žijí lidé navzdory. Přeznívá to do současnosti až mrazivě, člověk se vlastně nechce vžívat do kůže hlavní hrdinky. Přesto ji hladově touží pozorovat i kvůli dokumentárnímu jazyku, kterým hra rezonuje už od první rozhlasové nahrávky.“

V divadelně-hudebním tvaru, v němž část hudby vzniká jako improvizace během děje na podkladech a aranžích skladatele Jana Šikla, se do zkřehlého srdce Olji akusticky noří hlavní představitelka monodramatu Tereza Dočkalová: „Olja hledá důvody, proč pokračovat. Hledá je tak, že víc jak hodinu shromažďuje důvody zcela opačného charakteru. Rozhodla se přestat hledat naději. A tak má její vyprávění až prapodivnou lehkost.“ Doprovází ji Rosalie Malinská, která reprezentuje Oljin vnitřní svět odrážející se v tónech: „Vyprávím společně s Oljou její příběh a postupně se neúmyslně stávám jeho součástí. Tóny se zacyklují, srdce tepe a já se nořím do pianové skříně.

www.divadlopodpalmovkou.cz

Šebík

Zdroj, foto: DIVADLO POD PALMOVKOU


Teetravel - Váš golfový svět na dlani