29.05.2024

Zmrzlinová sezóna začíná a před stánky a cukrárnami se už tvoří fronty. Zmrzlinářství Tomivo Gelato, které prodává zmrzlinu napříč republikou, se rozhodlo zjistit, jak se vyvíjejí chutě Čechů a které zmrzliny jim chutnají nejvíce.

Kdo by na pomyslném stupni vítězů čekal vanilkovou nebo čokoládovou, je vedle. Prvenství si posledních pět let drží příchuť kinder a stejný vývoj se od jarního spuštění prodeje rýsuje i letos. Po kombinaci čokolády, bílé čokolády a lískových oříšků navíc podle zmrzlinářů nesahají děti, ale především dospělí.

Druhé místo v prodeji letos patří pistáciové. Ta každoročně svádí souboj se slaným karamelem, který ji v posledních letech těsně porážel. Čtvrté místo si poměrně stabilně drží mangový sorbet. Vanilková zmrzlina, která v nabídce zmrzlinářství samozřejmě nechybí, je pátá, před jahodovým sorbetem.

„Smetanová zmrzlina je podstatně oblíbenější, lidé si ji kupují dvakrát častěji. Jak u sorbetů, tak u smetanových druhů zákazníci obecně oceňují kvalitní suroviny, tedy když zmrzlináři nepoužívají polotovary z prášku, ale například pravou vanilku, čerstvé ovoce nebo mléko z lokálních zdrojů,“ říká jeden ze zakladatelů Tomivo Gelato Tomáš Mrkos.

Zmrzlinu firma prodává ve čtyřech vlastních zmrzlinárnách, na patnácti dalších místech po republice nebo například v online supermarketu Rohlík. „Na stáncích během roku část nabídky po měsících měníme, aby lidé mohli vyzkoušet i nové příchutě, jako třeba kokos, kešu nebo Aperol. Některé lidi nadchnou, například letos v březnu jsme nasadili příchuť bounty, která se hned propracovala do žebříčku deseti nejprodávanějších. I tak jsou ale zákazníci dlouhodobě velmi konzistentní a top příchutě se v průběhu roku téměř nemění, případně si jen prohazují pořadí mezi sebou,“ popisuje Mrkos.

Co se sorbetů týče, jednoznačný prim v prodeji hraje mango. „Pro nás je to vlajkový sorbet, který nám vyhrál několik cen. Hned za ním se drží tradičnější jahoda a malina a oblíbené jsou také borůvky. V průběhu sezóny potom zařazujeme další suroviny, podle aktuální sklizně. Přes prázdniny je to například angrešt nebo rakytník. Lidé novinky rádi vyzkoušejí, ale nakonec se stejně vracejí k novodobým klasikám,“ uzavírá zmrzlinář.

O Tomivo Gelato

Řemeslnou výrobu zmrzliny vlastní receptury založili před devíti lety Tomáš Mrkos a Ivo Nádeníček, aby v Česku nabídli kvalitnější alternativu ke zmrzlině z prášků a polotovarů. Nyní jejich firma vyrábí stovky kilogramů zmrzliny denně. Pro získání know-how se vypravili do Itálie. Tam absolvovali zmrzlinářský kurz a dovezli si nejvyšší možnou atestaci na výrobu zmrzliny. Od té doby v Česku otevřeli několik podnikových prodejen a zmrzlinu dodávají i do dalších stánků, cukráren, online supermarketu, do restaurací i na soukromé akce. Se svými příchutěmi už posbírali řadu ocenění včetně prestižní ceny z Gelato festival challenge. Do jejich výrobní prodejny v Lipůvce na Blanensku se za řemeslnou zmrzlinou sjíždějí lidé z celé Moravy.

Šebík

Zdroj, foto: NARRATIVE MEDIA


Teetravel - Váš golfový svět na dlani